Volkswagen bekräftar att den ikoniska Golf GTI med förbränningsmotor kommer att finnas kvar på marknaden långt in på 2030-talet, parallellt med utvecklingen av en helt elektrisk version. Detta beslut speglar bilföretagets strategi att balansera mellan traditionell teknik och framtidens elektrifiering.

Golf GTI lever vidare med bensinmotor

Trots den ökande trenden mot elektrifiering inom bilindustrin, har Volkswagen beslutat att fortsätta erbjuda den populära Golf GTI-modellen med förbränningsmotor. Michael Blaul, produktmarknadschef på Volkswagen, bekräftar att kunder kommer att kunna köpa en bensindriven Golf GTI även efter 2028.

”Golf kommer att finnas kvar på vägarna tills någon gång på 2030-talet,” säger Blaul.

Detta beslut grundar sig i Volkswagens bedömning att infrastrukturen för elbilar och batteritekniken inte kommer att vara tillräckligt utvecklad för att helt ersätta bensindrivna bilar i Golf GTI:s prissegment under de närmaste åren.

Två möjliga vägar för framtiden

För att förlänga livslängden på den bensindrivna Golf GTI överväger Volkswagen två alternativ:

1. Förlänga och uppdatera den nuvarande åttonde generationen Golf (Mk8) med en uppfräschad version, möjligen kallad Mk8.75.
2. Utveckla en helt ny bil.

Blaul beskriver en förlängd livscykel som en ”mycket strategisk åtgärd”, vilket tyder på att Volkswagen är fast beslutna att behålla GTI som ett attraktivt bensinalternativ under överskådlig framtid.

Elektrisk Golf GTI under utveckling

Samtidigt som Volkswagen fortsätter att satsa på den bensindrivna GTI-modellen, pågår utvecklingen av en helt elektrisk version. Thomas Schäfer, VD för Volkswagen, avslöjar att den eldrivna GTI:n är under ”stark utveckling” och förväntas presenteras runt år 2030.

”Om vi lanserar en GTI måste det vara en äkta GTI,” säger Schäfer och beskriver den kommande eldrivna versionen som ”a monster car”.

Den elektriska GTI:n förväntas leverera en imponerande effekt på cirka 195-221 kW, vilket överträffar dagens bensinmodeller avsevärt.

Balanserar tradition och innovation

Volkswagens strategi att behålla den bensindrivna Golf GTI samtidigt som man utvecklar en elektrisk version visar företagets ambition att tillgodose både traditionella entusiaster och framtidsorienterade kunder. Den nuvarande åttonde generationen Golf GTI erbjuder en 2,0-liters turboladdad TSI-motor med 241 hästkrafter, kombinerad med avancerad chassiteknik för optimal körupplevelse.