PGA Tour testar nya TV-format för att förbättra tittarupplevelsen under golfbroadcastningar. Ett pilotprogram med utökade spelarintervjuer, förbättrad cutline-strategi och smalare fokus på specifika hål testas under höstsäsongen på Golf Channel.
Nya grepp för att möta kritiken
PGA Tour har länge fått utstå kritik för sina TV-sändningar. Klagomålen har varierat från långsam täckning till alltför många reklamavbrott. För att hantera dessa problem har organisationen nu lanserat ett pilotprogram som testas under fredagssändningarna på Golf Channel under höstsäsongen.
Utökade spelarintervjuer
En av de nya funktionerna i programmet är utökade spelarintervjuer. De populära ”walk-and-talk”-intervjuerna, där spelare intervjuas mellan hålen, kommer att expanderas. Golf Channel och PGA Tour kommer att tillåta en särskild intervjuare att närma sig spelarna på banan för mer ingående samtal.
Ny strategi för cutline-rapportering
PGA Tour har traditionellt använt en föråldrad metod för att förutsäga cutlinjen under fredagsrundorna. I det nya formatet testas en mer analytisk metod för att öka precisionen. Detta inkluderar även en förändrad grafisk presentation och ökat fokus på spelare som kämpar för att klara cutten.
Smalare fokus och reklamproblematik
Sändningarna kommer att testa ett smalare fokus under de tidiga rundorna, med koncentration på specifika hål eller delar av banan. Ett exempel på detta var ”Closest to the Pin”-fokuset på 13:e hålet under Sanderson Farms Championship.
Trots dessa förändringar kommer ett av de största problemen, mängden reklam, troligen att kvarstå. PGA Tour är bunden av broadcastavtal som kräver en viss mängd reklam under sändningarna. En framtid med färre reklamavbrott får vänta till slutet av decenniet när nuvarande rättighetsavtal löper ut.
Lämna en kommentar